BLOG - Aart Vierhouten

Kopman & Meesterknecht


Wanneer ik het woord 'knecht' noem, is dat met respect en geenszins een denigrerend, beladen woord. Sterker nog, in het wielrennen staat het voor; krachtig, loyaal en vol werklust!
Dit type renner is steeds belangrijker aangezien je in de Tour nog maar met 8 renners start. Tom Dumoulin zit vaak alleen in finales omdat het hem ontbreekt aan die éne renner die hem als een schaduw volgt. Zo'n renner die hulp biedt bij een gaatje dichtrijden, bergop, eten en drinken haalt tot diep in de finale.
Vergis je er overigens niet in wat er vóóraf aan de klim allemaal plaatsvindt! De ondersteuning van andere ploeggenoten is hier essentieel. Tom vanaf de start vooraan in het peloton houden, uit de wind rijden en op de juiste positie afzetten aan de voet van de klim. De meesterknecht is dan nodig als je als kopman wat minder bent, je schade moet beperken of de zoveelste aanval moet worden gepareerd van je directe concurrenten. Maar ... zo lang Tom top blijft, in het wiel van de gele truidrager zit en aanvalt, wordt het ontbreken van een meesterknecht zorgvuldig door Tom zelf opgevuld!

Niet alle teams in de Tour de France bestaan uit één kopman. Sommige kiezen er voor een klassementsrenner én een sprinter mee te nemen. Dit betekent dat de selectie van de overige 6 renners hierop wordt aangepast.

Duidelijk anders gaat het bij team Sky waar toprenners, goed voor kopman bij ieder ander team, als krachtig wapen worden ingezet. Met de strategie van één kopman is er een enorm krachtig collectief met maar één doel; de gele trui naar Parijs brengen.
Terugkijkend in de geschiedenis is hier een vergelijking met het grote T.I. Raleigh waar Joop Zoetemelk in 1980 zijn Tour de France overwinning mee behaalde.
Ook hier was Joop omringt door meerdere kopmannen zoals; Jan Raas, Gerrie Knetemann, Johan van der Velde maar ook Henk Lubberding, Leo van Vliet,
Bert Oosterbosch en Cees Priem. Het verschil met team Sky is dat de ploeg Post iedere etappe startte om te winnen; ongeacht het kopmanschap van Joop. En dat lukte vaak.
Joop zegt er zelf altijd over dat wanneer ze er moesten staan voor hem, er nooit discussie was! Altijd volledige overgave om voor de kopman te doen wat noodzakelijk was.
Toen was het, na vijf tweede eindplaatsen, eindelijk raak voor Joop in 1980!

Anno 2018 is een duidelijk plan noodzakelijk binnen de luxe positie team Sky! Met zoveel kwaliteit in één team neig je ook met dit koersverloop naar een tactiek met een tweede kopman als back-up. Deze tactiek heeft Geraint Thomas met twee handen aangegrepen met vooral scherp te koersen; hij zat zelfs in de eerste week regelmatig als enige Sky renner in de voorste groep. In de Alpen werd hij beloond met de gele trui. Natuurlijk heeft hij ook maximaal geprofiteerd de situatie; Froome's uitstapje in het gras en Tom's haperende wielwissel, hebben meegeholpen aan zijn voorsprong.

Voor Geraint Thomas heeft het goed uitgepakt want zeg nou zelf; wanneer gebeurt het dat je een 6-voudige grote Ronde winnaar als 'meesterknecht' kan inzetten!

Wielrennen, het blijft een prachtige individuele teamsport!


Groet, Aart

Aart Vierhouten was 14 jaar beroepsrenners. Hij reed meerdere keren de Tour de France, Giro d'Italia en Vuelta en stond tientallen keren aan de start van grote klassiekers als Ronde van Vlaanderen en Parijs Roubaix. Aart was meesterknecht voor o.a. sprinter Robbie McEwen (groene trui winnaar - meervoudig), Léon van Bon, klassiekerrenners Rolf Sorensen, Peter van Petegem.

Aart schreef Ik, de wielrenner samen met Koen de Jong. Hij geeft wielerclinics en verzorgt nuttige en inspirerende presentaties. Zijn visie op de wielersport en zijn onuitputtelijke wielertips deelt hij graag.