Blog - Aart Vierhouten


ENERGIEVOORRAAD - wat weet jij ervan?

Vaak weet je het pas als het te laat is. Niet nagedacht over hoe het er met je energiehuishouding voor staat.

Hongerklop

Je maag laat van zich horen en je eet alles op wat je hebt. Direct er na spoel je het weg met grote teugen uit je bidon. Maar dan volgen er nog 20 lange minuten voordat je hier het gewenste effect, nieuwe energie voor terugkrijgt.
De meesten kennen de man-met-de-hamer oftewel hongerklop als je te lang en te hard hebt gereden zonder die bewuste koolhydraten-tank op tijd aan te vullen.


Verbranding van trage vetten en snelle suikers

Als wielrenner heb je twee energiebronnen waaruit je kan putten tijdens je inspanning. Dat dat zijn de vetten en suikers (koolhydraten).

Van de één, de vetten, heb je genoeg. Meestal te veel. De andere bron zijn je suikers. Je kunt dit zien als een benzinetank. Die kan op een gegeven moment leeg raken.
Wanneer je met lage hartslagen rijdt, zijn het de vetten die aangesproken worden als energie. Wanneer je boven een bepaalde hartslag komt, schakelt je systeem over op de suikers oftewel je snelle verbranding.

De kunst is dus zolang mogelijk op je vetverbranding te fietsen. Dit is absoluut trainbaar en zou de basis moeten zijn voor iedere wielrenner/ster die vooruitgang wil boeken.


Vogels kijken

Hoe? Door ook rustig te fietsen, de-vogels kijken-training noemen we dat. Door middel van deze rustige trainingen bouw je duurvermogen op en leer je langer en met hogere hartslagen op je vetverbranding te fietsen.

Tijdens een evenement is dit lastiger. Er wordt vaak flink doorgereden en voor je het weet ben je een uur verder zonder te eten en te drinken. Weet dat je een tank vol koolhydraten hebt voor maximaal 1 uur energie. Deze tank is dus sneller leeg.
Hierdoor is het van belang je koolhydraten al op peil te hebben voordat je begint. Met de juiste sportdrank kun je ook extra koolhydraten tot je nemen. De meeste sportdranken poeders, zijn voorzien van een mix tussen koolhydraten en elektrolyten om zo je tekorten weer aan te vullen vooraf en tijdens het sporten.

Je kan dus alleen door je koolhydratenvoorraad op peil te houden, het tempo hoog houden en je inspanning langer volhouden. Kortom drink elk kwartier een stevige slok uit je bidon en eet ieder half uur een goed stuk van je energiereep of een ander koolhydratenrijk product als een banaan of mueslibar.

En...plan trainingen waarbij je vet verbrand. Pas dan maak je echt progressie in je energieverbruik.

Enjoy your ride :) Aart


Aart Vierhouten was 14 jaar beroepsrenners. Hij reed alle grote Rondes en stond tientallen keren aan de start van grote klassiekers.


Aart schreef Ik, de wielrenner samen met Koen de Jong. Hij geeft wielerclinics en verzorgt nuttige en inspirerende presentaties.
Zijn visie op de wielersport en zijn onuitputtelijke wielertips deelt hij graag.


Bestellen Ik, de wielrenner